Wedstrijd
17–
Mijn tweet en draad
Ik (@rudharcom) tweette:
10:34 am · 17 Apr 2026
“Wordt nog een interessante wedstrijd wie het
eerste dood is, ik of Chris. Ik heb eerlijk geen idee.”
2:28 pm · 18 Apr 2026
“Het blijkt dat diverse mensen, ook
@ChrisKlomp
zelf, kennelijk niet begrijpen wat ik hiermee bedoel. Ze zoeken er
iets kwaadaardigs achter, wat er helemaal niet achter zat.”
2:30 pm · 18 Apr 2026
“@ChrisKlomp bedreigt me hierom zelfs
impliciet met geweld, als hij me in het echt tegenkomt:
x.com/chrisklomp/sta…
Of juridische stappen?”
2:32 pm · 18 Apr 2026
“Goed, dan moet ik het maar uitleggen.
Ik benoemde feiten en medische verwachtingen.
1) Zowel ik (@rudharcom) als @chrisklomp hebben kanker
(hij prostaat- en ik heldercellige niercelkanker), met
uitzaaiingen.”
2:36 pm · 18 Apr 2026
“2) Beiden hebben dat zelf, op Twitter
en beider blogs, in de openbaarheid gebracht. Er is dus
geen probleem wat betreft medische privacy.
Artikel 9, lid 2e AVG.”
2:38 pm · 18 Apr 2026
“3) In beide gevallen zijn nog medische
maatregelen mogelijk. In zijn geval hormoontherapieën, daarna
chemo, in mijn geval immuuntherapie.
Die genezen waarschijnlijk niet, maar kunnen de ziekte wel sterk
vertragen. Dus tijdwinst.”
2:40 pm · 18 Apr 2026
“4) Hoe sterk therapieën de ziekte vertragen
en met welke bijwerkingen, is naar medische ervaring per persoon
verschillend. Bij mij slaat het goed aan met minimale bijwerking.
Bij Chris hopelijk ook.”
2:42 pm · 18 Apr 2026
“5) Artsen wagen zich terecht niet aan concrete
toezeggingen over levensverwachting, omdat inmiddels duidelijk is
hoe divers kanker is, en hoe verschillend individuen op behandelingen
reageren.”
2:43 pm · 18 Apr 2026
“6) Zowel Chris als ik gaan vast niet binnen
een paar maanden dood, een jaar halen we ook nog wel, en wie weet
duurt het nog wel 5 of 7 jaar. Niemand weet dat, het zal moeten
blijken.”
2:46 pm · 18 Apr 2026
“7a) Bronnen: ik dichtte in februari 2025 al, in
rudhar.com/musica/3rdstrq…:
“Plus menses, anno, annos?”, Interlingua voor:
Nog maanden, een jaar, jaren?”
2:49 pm · 18 Apr 2026
«7b) Chris Klomp schreef in
chrisklomp.nl/kanker-is-niet…:
“Levensverwachting? Lastig te zeggen,
maar eerder jaren dan maanden.”
en:
“Als dat namelijk goed aanslaat, kan alleen
die combi je al anderhalf jaar extra tijd geven.”»
2:50 pm · 18 Apr 2026
“8) Levensverwachting bij ons beiden onzeker,
maar vergelijkbaar. Dus weten we niet wie eerder dood gaat.”
2:52 pm · 18 Apr 2026
«9) Chris schreef ook:
“Dat schept toch een band, zullen we maar
zeggen.”
Dat gevoel heb ik ook. Wat betreft de ziekte zet ik de
meningsverschillen aan de kant. We zijn lotgenoten.»
2:54 pm · 18 Apr 2026
“10) Waar speel ik nu met vuur? Hoe kan iemand
hier iets kwaadaardigs in lezen? Hoe kan dit een reden zijn dat
@ChrisKlomp me hierom op m’n bek gaat slaan als hij me tegenkomt?
Of bedoelt hij dat niet en lees ik hem verkeerd?”
2:55 pm · 18 Apr 2026
“11) Leg het maar uit. Ik snap het oprecht niet.
Schrijf ik echt zo onduidelijk dat mensen dit niet snappen, en dat
ik het uit moet leggen? Of is dit ook weer getrol om me uit de tent
te lokken?”
3:50 pm · 18 Apr 2026
“@rudharcom Namaste, the unroll you asked for:
https://threadreaderapp.com/thread/2045058…
See you soon. 🤖”
Draad in andere tak
rudharcom: 10:34 am · 17 Apr 2026
“Wordt nog een interessante wedstrijd wie het
eerste dood is, ik of Chris. Ik heb eerlijk geen idee.”
susangeerts1: 1:46 pm · 17 Apr 2026
“Mag ik je dan veel succes toewensen en hopen dat
je wint?”
rudharcom: 2:47 pm · 17 Apr 2026
“Dank.”
susangeerts1: 2:57 pm · 17 Apr 2026
“Graag gedaan. Met evenveel plezier als jij
jouw opmerking maakte, vermoed ik.”
Ruud Harmsen: 3:12 pm · 17 Apr 2026
“Ik had er geen plezier bij en bedoelde er
niks vervelends mee. Lijkt weer eens niet begrepen te worden.
Dan maar niet.”
IngeIJS: 11:40 pm · 17 Apr 2026
“Ik vind het een behoorlijk onbeschofte en
misselijke opmerking.”
susangeerts1: 11:42 pm · 17 Apr 2026
“Dat was het ook. En als Ruud dat zelf niet
ziet, is hij echt wel door de ondergrens gezakt.”
chrisklomp: 11:44 pm · 17 Apr 2026
“Ruud mag dit soort dingen eens in mijn gezicht
zeggen. Kijken wat er gaat gebeuren met die asociale klootzak.”
11:51 pm · 17 Apr 2026
“Dat durft hij echt niet.”
susangeerts1: 11:53 pm · 17 Apr 2026
“Natuurlijk niet.”
chrisklomp: 11:52 pm · 17 Apr 2026
“Mss heeft ie geen keus binnenkort.”
rudharcom: 3:17 pm · 18 Apr 2026
“Wat is dit nou? Een dreigement? Kom je aan mijn
deur? Ga je me dagvaarden? Waarom in godshemelsnaam? Heb je niet
begrepen wat ik schreef? Hier de uitleg:
https://x.com/rudharcom/status/2045479486813081761”
Nog een andere tak
chrisklomp: 11:52 pm · 17 Apr 2026
“Mss heeft ie geen keus binnenkort.”
susangeerts1: 11:54 pm · 17 Apr 2026
“?”
chrisklomp: 11:55 pm · 17 Apr 2026
“Je hoorde mij wel.”
susangeerts1: 11:56 pm · 17 Apr 2026
“Zeker. Het klonk alleen nogal raadselachtig.”
Charlotte R: 11:57 pm · 17 Apr 2026
“Tussen de regels door lezen”
susangeerts1: 11:58 pm · 17 Apr 2026
“Dat geeft risico op fout interpreteren.”
En nog een
rudharcom: 10:34 am · 17 Apr 2026
“Wordt nog een interessante wedstrijd wie het
eerste dood is, ik of Chris. Ik heb eerlijk geen idee.”
susangeerts1: 1:46 pm · 17 Apr 2026
“Mag ik je dan veel succes toewensen en hopen dat
je wint?”
rudharcom: 2:47 pm · 17 Apr 2026
“Dank.”
susangeerts1: 2:57 pm · 17 Apr 2026
“Graag gedaan. Met evenveel plezier als jij
jouw opmerking maakte, vermoed ik.”
Ruud Harmsen: 3:12 pm · 17 Apr 2026
“Ik had er geen plezier bij en bedoelde er
niks vervelends mee. Lijkt weer eens niet begrepen te worden.
Dan maar niet.”
IngeIJS: 11:40 pm · 17 Apr 2026
“Ik vind het een behoorlijk onbeschofte en
misselijke opmerking.”
chrisklomp: 11:45 pm · 17 Apr 2026
“Ruudje is met vuur aan het spelen.”
Waarom wedstrijd
Waarom gebruikte ik dat woord “wedstrijd”? Ik heb de indruk dat vooral dát bijdroeg aan de onterechte ontzetting en verontwaardiging bij lezers.
9:22 pm · 18 Apr 2026
“2) “Wedstrijd” in de zin van ‘bij ongeveer
gelijkwaardige teams weten we vooraf niet wie wint’. Zo weten
we bij kankerpatiënten met vergelijkbare levensverwachting
niet wie eerder sterft. Dat is alles wat ik ermee bedoelde.
Niets kwaadaardigs of vervelends.”
10:24 pm · 18 Apr 2026
“2cis) Ter illustratie:
rudhar.com/sport/vtblknsp…”
Overwegingen
Hoe kan het dat Chris Klomp zo agressief reageert, terwijl ik helemaal niets vervelends, negatiefs of zelfs maar kritisch in de zin had? Want als gezegd, waar het om de ziekte gaat, schuif ik alle meningsverschillen en eerdere conflicten opzij, en zie ik hem als een lotgenoot. Hij mij niet kennelijk, eerder als een tegenstander, wat ik in werkelijkheid, ook buiten deze context, niet ben en nooit geweest ben.
Bijwerkingen? Hormoontherapieën. Oxycodon. Kunnen rare dingen doen met een mens.
Het gedrag en de opstelling van Chris zijn fans vind ik ook oprecht heel vreemd. Zal wel aan mij liggen.
22 juni 2026: zie ook hier, Meer over “wedstrijd”.
Naschrift 12 mei 2026
In plaats van:
10:34 am · 17 Apr 2026
“Wordt nog een interessante wedstrijd wie het
eerste dood is, ik of Chris. Ik heb eerlijk geen idee.”
had ik ook kunnen tweeten:
‘Het zal er nog om spannen wie als eerste dood
is, ik of Chris. Ik heb eerlijk geen idee.’
Dan had er misschien wel niemand aanstoot aan genomen. Maar het betekent precies hetzelfde.
Meer over “wedstrijd”
Het is 22 juni 2026, en ik noteer een gedachte die ik gisteren had, bij het hoofdstuk Waarom wedstrijd.
Ik ben geen sportfiguur, nooit geweest ook, en een wedstrijd gaat bij mij niet zozeer om het winnen of verliezen (tenzij bij discussies waarbij tegenstanders m.i. onrechtvaardige methoden gebruiken, waar ik heel slecht tegen kan), maar om het plezier van het spelen. Niet de knikkers, maar het spel.
Voorbeeld: de televisiekwis met “Dit was ‘Dit was het nieuws’”, vertaald en gepresenteerd door Harm Edens, naar het voorbeeld van het Britse ‘Have I Got News for You’. Op zeker moment of zekere momenten worden daarin de door de teams behaalde punten vermeld, maar die stand doet er helemaal niet toe. Daar gaat het spel niet over.
Ik geloof ook niet in een persoonlijke strijd tegen kanker. Aan te raden is te doen wat deskundige artsen aanraden, vind ik: de pillen nemen, de infusen op de ingeplande momenten laten toedienen, de leefadviezen naleven. De rest moet je lichaam doen.
Maar anderen vatten – en vattten, maar die verledentijdsspelling kent het Nederlands niet – dat woord ‘wedstrijd’ misschien anders in, met een motief en de ambitie om te winnen. Hebben zij dan gedacht dat ik met mijn uitspraak bedoelde dat ik wilde winnen, dat ik later wilde doodgaan dan Chris Klomp, dat ik hem dus eigenlijk doodgewenst had???
Dat is een interpretatie die tot gisteren nooit bij mij opgekomen was. Mijn bedoeling was altijd: we weten het niet, we moeten het afwachten. We kunnen er allebei naast de zojuist genoemde praktische punten niks aan veranderen. Het zal misschien in ons beider situatie niet veel schelen?
Zou dat ook de door mij als zeer vreemd ervaren agressie in de reacties van Chris Klomp verklaren? Hij reageerde op iets wat ik helemaal nooit bedoeld had?
Is dit dan allemaal een zware communicatiestoornis geweest?
Ik had daar eerder over na moeten denken. Een goed schrijver moet rekening houden met hoe de lezer woorden in de context kan opvatten, inclusief onbedoelde interpretaties. Ik had die tweet tamelijk spontaan ingetikt, denkend dat iedereen die zou begrijpen hoe ik hem bedoelde.
Staat tegenover dat als Chris Klomp normaal gecommuniceerd had, en niet mij steeds zou blocken of negeren, dit veel eerder aan het licht had kunnen komen. Als hij had laten merken dat hij zich door mijn opmerking doodgewenst voelde, dan had ik dat meteen kunnen corrigeren. Nu heeft dat helaas twee maanden geduurd. En dan nog leest hij het niet. Zijn keus, niet de mijne.
Tragische parallel: Chris Klomp wordt zelf al jaren – en veel kans dat het verbetert is er niet – ook geteisterd door z’n door te velen verkeerd gelezen uitspraak.